КОМП'ЮТЕР У ШКОЛІ ТА СІМ'Ї №7, 2006
Розділ
Інформатизація освіти Київської області: досвід, проблеми, здобутки
З клавіатурою дружу…
Саражинська Наталія Анатоліївна,
вчитель спеціалізованої ЗОШ №12
І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням
інформаційних технологій м. Білої Церкви
Питання про те, чи треба молодшим школярам мати досить вправні навички введення символів з клавіатури, в середовищі вчителів інформатики вважається риторичним. Значно більше нас, практиків, хвилюють питання - як прищепити цей навик, маючи в розпорядженні тільки 1 урок в тиждень за програмою «Сходинки до інформатики» 2- 4 класи.
І зовсім не хочеться витрачати ці цінні хвилинки уроку на введення тексту. Адже є в достатній кількості корисні і захоплюючі комп'ютерні ігри навчального призначення. Проте якщо ігнорувати цю проблему, то п’ятикласників тільки дратуватиме робота в текстових редакторах із-за низького темпу введення символів.
Спостереження за третьокласниками школи показали, що середня швидкість введення з клавіатури коливається в межах 20 символів в хвилину. І це з урахуванням того факту, що майже половина учнів мають удома комп'ютер.
А може і не треба це дітям? І непередбачено існуючою програмою.
Ви не уявляєте, як дітям образливо, коли думки летять швидше за вітер, хочеться ввести команди, а рука безпорадно зависла над клавіатурою і потрібна буква ніяк не відшукується. Тут вже не до творчості. Моторні навики гальмують все інше, дитині важко отримати задоволення від роботи, іноді учні впадають в розпач. Хіба не образливо?
Яку реальну мету можна ставити собі в цьому напрямі?
Переглядаючи програму «Сходинки до інформатики», можна стверджувати, що сліпий десятипальцевий метод - не наша мета. Хоч би тому, що 7-літня дитина при правильній розстановці пальців до Ї дотягнеться тільки носом. Темп читання в таких дітей коливаєтсья ще в межах 60 слів за хвилину ( а в 2 класі в середньому 40 слів за хвилину). Російські вчені, які досліджували дану проблему доводять, що для комфортної роботи в середній шкільній ланці учневі досить вводити 40 символів в хвилину. Це цілком реальна мета і шляхи її реалізації, зрозуміло, можуть бути різними. Як же можна досягти такого результату?
Звичайно ж - клавіатурні тренажери – найшвидше спадає на думку. Кожен із існуючих клавіатурних тренажерів має позитивні сторони. Успішно можуть використовуватись на початковому етапі – знайомство з клавіатурою і робота з 3-4 літерами, але не дозволяють реалізувати поставлену мету із-за ряду причин:
· Якщо користуватися систематично одним єдиним клавіатурним тренажером упродовж хоча б 1 навчального року, він, зрозуміло, набридне і стане обтяжливим тягарем на уроці.
· Досить цінний на початковому етапі ознайомлення з клавіатурою «Кіт-риболов» зі «Сходинок до інформатики». Але він не має за мету розвиток швидкості набору, а лише – всеохоплююче знайомство з усіма клавішами. Його цінність ще й в тому, що він дозволяє редагувати список слів і доповнювати його власними вправами.
· В Baby Tape відсутня українська мова, розмір шрифту не відповідай санітарно-гігієнічним вимогам до засобів навчання для дітей віком 7-10 років. Через кілька уроків дитина натискує на 3-4 клавіші навмання (хитрує) з величезною швидкості, і таким чином досягає високих результатів – що й потрібно тренажеру. Але це не сприяє запам’ятовуванню місцезнаходження клавіші.
· Багато знаків оклику хочеться поставити перед «Stamina», на жаль, російськомовній програмі. Її плюси: необтяжливий інтерфейс – відсутні відволікаючі зайві об’єкти; розмір літер задовольняє маленького користувача; програма реагує на помилки забавними звуками; дозволяє вносить власні уроки, тексти.
В початкових класах на початку уроків математики існують хвилинки усного рахунку, на інших – п’ятихвилинки читання. Чому б не ввести подібні «п’ятихвилинки» на кожному уроці інформатики на розвиток навиків введення тексту?
Можу запропонувати ряд вправ, які використовую на уроках «Сходинки до інформатики» в спеціалізованій ЗОШ №12 І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням інформаційних технологій м. Білої Церкви Київської обл.
Вправи підпорядковані принципу наростаючого ускладненням. Мета вправ, крім, зрозуміло, розвитку темпу роботи з клавіатурою:
· на кожному уроці дати відчути кожній дитині успіх від швидкодії власних пальчиків;
· розвивати логічне мислення;
o зорову пам'ять;
o довільну увагу;
o фонематичний слух;
o творчі здібності;
o поетичне відчуття мови;
· виховувати почуття захоплення рідним краєм;
· бути підтримкою навчальних предметів.
Введення тексту з клавіатури схоже з написанням літер за такими характеристикам:
· мета
· дрібна моторика
· увага
· промовляння слова.
Але є і серйозні відмінності:
· знімаючи проблему написання букви або іншого символу, клавіатура створює проблему пошуку цього символу;
· додаткова трудність - зміна регістрів
· без достатнього досвіду складно відрізнити схожі за зображенням українські англійські букви (англійські, маючи більший розмір, досить відволікають увагу);
· найскладніший бар'єр - робота обома руками;
· і зовсім вже незрозуміла для дитини проблема – прихованість 4 літер і апострофа.
Вправи починаємо використовувати в 2 класі. З 7-річними дітьми намагаюсь концентрувати увагу тільки на розташуванні клавіш, правильному положенню рук розстановка пальців, правильній осанці. Початкові вправи розраховані для роботи двох вказівних пальців і великого для пробілу зі словами, що не містять більше, ніж 4 літери. Потім для SHIFT використовувати мезинець. Далі – слова, де зустрічається лише одна «далека» літера. І так далі за принципом наростаючої складності. Запропоновані слова додаю в клавіатурний тренажер окремими вправами. Кількість слів на одну вправу коливається в залежності від темпу роботи дітей. В перших вправах слово може повторюватись кілька разів. Вважаю абсолютно зайвими вправи типу авооалопоаоваов в будь-яких клавіатурних тренажерах. Навик швидкого читання базується на впізнаванні людиною знайомих слів. Ми, звичайно, не помічаємо, що читаємо одним поглядом ціле слово або й кілька. Спробуйте прочитати, наприклад, назву якогось норвежського чи фінського селища. Ви будете це робити по складах. Навіщо ж «псувати» темп читання дітей?
Запропоновані слова підібрані за близькістю розташування літер на клавіатурі з наростаючим ускладненням.
пар тир пара пора про
мир мак тато мамо рано око гол оса мило
пан пил лапа липа лин панно там так рак гора
ринг горн рис тигр грот порт торт лото вата поет
сон син сани сова мова слон квас кит котик кора крок полк
вус соус страус вовк крук клоун мука рука внук лупа урок кран
павук рукав улов воли лев луг мур салон море
голова молоко колос лотос носоріг комора осока осина солома сосна смола полова масло
комар арка скала каток ролик горила папуга антилопа пенал паска крапка пасок сирник скрипка парта писанка панорама валун лампа лапка ласка маска варити варан кавун малина макарони калина ананас скакалка
весна весла кекс спів кіно вікно сукно пісок
Ряд вправ на запам’ятовування розташування конкретної однієї клавіші:
лад склад одуд дудка думка рада порада дорога
сім вісім спів дід лід сусід дім ніч рід кіт кріт ліс віз грім сіль плід стіл ірис пиріг
звук знак зник коза лоза злаки мороз разок зразок
бак бук бик бік брат брід зебра кобра білет балет баран барабан булька бурулька риба клуб
лось лосось день пень лань рать півень міль мідь кілька калька
рій змій змий знай край рейс едельвейс
річ ніч піч чай чуй чий сич нічка пічка силач калач дача задача чоботи роботи
вія дія подія туя статуя ярлик ярок лінія лілія куля зозуля
маю мию мою твою юнак юрок трюм ізюм етюд салют люблю малюю вітаю завітаю читаю прочитаю
жар жах жаль жайвір жало жито жати вежа сажа ожина жоржина стежина морж
віє виє знає вміє єнот дієта чує ночує єднає впізнає путнє майбутнє заєць окраєць
їжа їжак поїзд поїздка рої змії
цап цапок ціп ціпок цвіт цокіт киця світлиця лице яйце сонце серце суниця куниця столиця рукавиця цукор цікаво
шум шов миша каша шпак школа пошана пошта волошка мурашки каштан баштан шибка шапка вишка вушка шина машина
ліщина щілина лящі хрящі горище котище борщі дощі кущ хрущ плющ кліщі плащі
дах жах ох мох посох льох дух пух міх сміх хвиля хвилина хата хижа хижак хитро хутро хмара хмура
фрак фото флакон фара флокси фея фон фонтан форма форель фіалка
в’ють б’ють п’ють ім’я сім’я п’ять п’ята п’ятірка подвір’я повір’я міжгір’я прислів’я
Третьокласникам разом з успішним виконанням однієї із запропонованих вправ за 1-2 хв. на одній такій «п’ятихвилинці» з 2 семестру 2- 4 хвилини відводиться на виконання якого-небудь завдання по осмисленому введенню слів. Можна урізноманітнити завдання, користуючись редактором «Блокнот» проводити:
· Диктанти, коли вчитель вимовляє слово, а учні друкують його багато разів через кому або просто пропуск, поки вчитель не вимовить наступне слово. На уроці звучить: «Сьогодні ми граємося зі словами: пара пора…..» В кінці тренінга – найвеселіше: опрацьовані слова пропонується набрати «усліпу». Діти ставлять пальчики у вихідну позицію, закривають очі і після набору кожного слова відкривають, перевіряючи написане.
· Зацікавити учнів можливо не просто називаючи слова під диктовку, а запропонувати загадки, вибіркові диктанти з віршами, малюнкові диктанти і т. і.
Цікаві для учнів завдання по набору слів-відповідей на прості запитання у формі загадок. Завдання повинні виконуватися легко, адже наша основна мета - введення з клавіатури.
· Як називають найтемнішу частину доби?
· Ці птахи забрали братика Іванка від сестриці Оленки.
· Як звати дівчинку, яка врятувала Кая від Снігової королеви?
· Яка рослина схожа на їжачка?
· З чого виготовляють вершкове масло?
· Як звати сина овечки?
· На що перетворилась карета Попелюшки після балу?
· Як звуть помічницю Чіпа і Дейла?
· Як звати хлопчика, який з дитинства потрапив у джунглі і виховувався тваринами?
· Кого вигнав Рак-неборак із зайчикової хатинки?
· Як звати дівчинку, яка побувала в Країні чудес?
· Хто був мамою Гидкого каченяти?
· Цей герой живе на даху і має на спині пропелер.
· Як звати курочку, яка несе золоті яєчка?
· Сьогодні п’ятниця, а який день був позавчора?
· Як звати друзів Білосніжки?
· Воно буває блакитним, зоряним…
· Спортивний майданчик для проведення боксерських боїв.
· З якою комахою найчастіше порівнюють надокучливу людину?
· Скільки кінців у 3 з половиною палець?
· Якщо його забивають у ворота, рахунок у футбольному матчі збільшується.
Іноді такі завдання на початку уроку називають «мозковою атакою» чи розминкою, готуючи дітей до інтелектуальної діяльності. Нам вони корисні ще й тому, що відповіді діти дають письмово – вдосконалюючи темп роботи з клавіатурою.
Завдання можуть бути присвячені якійсь одній темі, наприклад «Дні тижня». Наберіть назви:
o улюбленого дня тижня;
o днів тижня в алфавітному порядку;
o дня тижня, що передує п’ятниці;
o якщо 5 березня – середа, то в який день тижня будете вітати мам, бабусь зі святом?;
o 3 жіночих імені, що починаються з тієї ж літери, що й наступний за суботою день тижня;
o назви яких днів тижня починаються однаковими буквами.
Ці завдання для знайомства з клавішею SHIFT орієнтовані на третьокласників. Наберіть, будь ласка
o своє повне ім'я, по батькові і прізвище;
o свою повну адресу;
o імена і по батькові своїх родичів;
o імена (і прізвища) однокласників;
o імена і по батькові вчителів;
o назви шкільних уроків;
o ввічливі слова;
o імен хлопчиків (або дівчаток)
Надрукуйте за 3-4 хвилини якнайбільше:
o міст України
o країн світу
o назв річок
o імен мультиплікаційних героїв
o всякої "смакоти"
o знаків Зодіаку
o назв електроприладів
o назв квітів
o кольорів
o назв риб
o геометричних фігур
o днів народжень родичів
Для учнів, що порівняно швидко справляються з подібною роботою – творчі завдання і водночас такі, що сприяють запам’ятовуванню розташування клавіш:
· Придумати слова з букв – сусідок. Хто найбільше придумає слів (або найдовше слово) з літерами, які знаходяться поруч на клавіатурі, наприклад слово ПАРОПЛАВ)
· З букв записаного на дошці слова скласти і ввести якнайбільше слів, наприклад із слова ДИСКОВОД можна отримати слова диск, овод, вид, диво і т.д.
Вправи для розвитку зорової пам’яті, фонематичного слуху: (3 клас)
1. В якому зі слів озеро, річка, парта, кішка, паром відсутня буква Р (набрати це слово)?
2. В яких словах окунь, тріска, лящ, карась, сом є буква А.
3. набрати тільки ті слова, що можуть бути «зеленими»: помідор, огірок, кефір, капуста, петрушка.
4. Вибери слова, що потрібно набирати з великої букви Київ, каска, кашка, Дніпро, вовк, сонце.
5. Вибрати слова, що стосуються тварин: а) стогін, слон, кора, коза, кома, кіт, кір; б) місяць, заєць, корова, дорога, тир, тигр.
Ряд вправ з логічним навантаженням.
Дати відповіді на запитання використовуючи тільки слова «так» чи «ні» (в підтримку теми: «Істинне, хибне висловлення» з логіки.)
1. Мухомор – отруйний гриб
2. Плоди горобини червоного кольору
3. В ряду чисел від 1 до 10 пять парних чисел
4. Крем може бути і косметичним і кондитерським
5. Одяг шиють терапевти
6. В слові карамель останній склад наголошений.
7. Серпень – останній місяць літа.
8. Київ – столиця України.
9. Якщо хлопчика звати Петро, а татка – Олег, то його повне імя – Олег Петрович.
10. 7+5 менше ніж 8-4.
Набрати необхідне за змістом слово, якого не вистачає (в підтримку теми: «Родове, видове поняття» з логіки.)
Ведмідь – ліс, верблюд - …
Людина – одяг, цукерка - …
Ліс – дерево, степ - …
Літак – ангар, машина - …
Розмістити продиктовані слова за логічним принципом (обраним самими дітьми). Наприклад слова каша, мир, палець можна розташувати в порядку збільшення букв: мир, каша, палець.
· Травень, березень, квітень
· Ніч, ранок, вечір, день
· Старець, хлопчик, чоловік,
· Десять, два, п’ять, сім.
· Бабуся, дочка, мама;
· Середа, п’ятниця, вівторок.
Собака доганяє кішку, а кішка – мишку. Хто біжить попереду?
Дмитрик вищий за Сергійка, але нижчий за Петрика. Хто вищий – Петрик чи Сергійко?
Жучка гавкає голосніше, ніж Трезор, але тихіше за Дружка. Хто гавкає голосніше?
Вправи для розвитку зорової пам’яті, довільної уваги (3, 4 клас):
Текст читаю лише 1 раз. Потім діти вводять письмові відповіді на запитання, що стосуються цього тексту.
1
Мама попрохала сина сходити до магазину і купити
В бакалійному відділі: рис, макарони, сірники, гречку;
В м’ясному відділі: курку, індичку, котлети, сосиски;
В овочевому: картоплю, капусту, огірки.
Дайте відповіді на запитання:
1. Скільки всього різних продуктів повинен купити син? (11)
2. Наберіть назви продуктів, що починаються літерою К (курка, капуста, котлети, картопля)
3. Чи потрібно хлопчикові купувати ковбасу? (Ні)
4. Сорт якого продукту має назву «білокачанна»? (капуста)
5. Які слова мають 1 склад? (рис)
6. Які слова починаються і закінчуються голосними звуками?
2.
На тарілці лежали 2 вишеньки, лимон, яблуко і груша. Один із фруктів замінили. І побачили: яблуко, грушу, апельсин, лимон, вишеньку. Наберіть назви фруктів, які поклали і прибрали. (апельсин, вишенька)
3.
Сергійко намалював малюнок. На ньому були зображені тато з мамою, 2 його подружки з квітами, брат з зеленою повітряною кулькою, дідусь, який сидить під хвойним деревом і сам Сашко з собакою.
Дайте письмові відповіді на запитання:
11. Кого з дорослих людей намалював Сашко?
2. Яких тварин він намалював?
3. Хто тримав в руках кульку і якого кольору?
4. Дідусь міг сидів під березою чи під сосною?
5. Скільки всього людей намалював Сашко?
6. Скільки серед них було жіночої статі?
7. Якщо б пішов дощ, хто б із Сашкових героїв залишився б сухим?
4.
На дошці записані слова. Спробуйте прочитати їх справа наліво. Запам’ятайте їх.
АМЯ, АКУР, ОБЕН, СИЛ, ХОМ, МОНГ
Після того як слова зникають, діти дають відповіді на запитання:
1. Скільки всього слів? (6)
2. Які слова складаються з 3 букв? (лис, мох, гном, яма)
3. Чи були серед слів назви тварин? (лис)
4. У тварини – лапа, у людини - …
5. Хто був другом Білосніжки?
6. Воно буває блакитним, безхмарним, зоряним.
Вправи в підтримку навчальних предметів,
для розвитку довільної уваги.
Важливо вчити учнів поєднувати стійку увагу до слів вчителя із зосередженістю на роботі з комп’ютером. На мою думку, можливо розробити ряд вправ, які формують такі навички. Здається, це не тільки моє спостереження: захоплюючись деякими (навчальними, корисними) іграми зі «Сходинок до інформатики» діти «відключаються» від дійсності, не чують не лише однокласників і вчителя, а й іноді й дзвоника з уроку (питання про позитивність цього явища досить філософське і не розглядається в даній статті).
П’ятихвилинки на уроках інформатики можна використовувати й в підтримку навчальних предметів, вправи направленні на розвиток стійкої уваги, акцентовані на тому, що комп’ютер – це засіб навчання.
Наприклад, гра «Правда чи неправда» - це своєрідний тест – самооцінка знань, отриманих з курсу «Я і Україна». Учні вводять лише слова «так» чи «ні» через кому, зосереджують увагу в основному на навчальному матеріалі, на словах вчителя. Після вивчення теми «Земля – наш космічний дім», (початок жовтня 4 клас) можна запропонувати, наприклад, такий тест – самоперевірку:
· Сонце обертається навколо Землі з заходу на схід. (ні)
· Один оберт Землі навколо Сонця відбувається за 24 години. (ні)
· В центрі Сонячної системи знаходиться Земля. (ні)
· До складу Сонячної системи входять Сонце і 9 великих планет. (так)
· Земля – холодна тверда куля. (так)
· Температура повітря на поверхні Землі не залежить від висоти Сонця над горизонтом. (ні)
· Земля – єдина планета Сонячної системи, на якій ростуть рослини, живуть тварини і люди. (так)
· Земля обертається навколо своєї осі. (так)
· Сонячна система у Всесвіті єдина. (ні)
· Супутником Землі є Місяць. (так)
В 4 класі вдосконалюючи вміння працювати з маркованими списками (MS Office Word) доречне завдання, що займе кілька хвилин (після вивчення «Світовий океан» з курсу «Я і Україна») Розташувати слова (вони можуть бути записаними на дошці) в 3 колонки під заголовками «Світовий океан», «Води суші», «Вода в повітрі»:
· Океани;
· Озера;
· Підземні води;
· Сніг;
· Болота;
· Моря;
· Краплі туману
· Річки;
· Водяна пара;
· Водосховища;
· Затоки;
· Льодовики;
· Хмари;
· Сніг
Гра «Біла ворона» може бути запропонована після вивчення цієї ж теми («Світовий океан» з курсу «Я і Україна»). Завдання полягає в тому, щоб знайти зайве слово (впіймати «білу ворону») зі ряду запропонованих під диктовку вчителя і набрати його.
· Дощ, іній, град, сніг;
· Іній, роса, сніг;
· Океан, море, озеро, гора;
· Річка, озеро, джерело, водосховище;
· Русло, витік, гирло, затока, притока.
Як здійснювати контроль? Для контролю ефективності варто іноді відстежувати швидкість введення простим диктантом протягом хвилини або клавіатурним тренажером (додаючи в нього свої речення, наприклад такі, як запропоновані нижче). Можна влаштовувати перевірки, наприклад, один раз в семестр і оцінювати тільки "молодець", «чудово» не тільки тим, хто виконав наперед обумовлену норму, але і тим, хто значно збільшив в швидкості в порівнянні з попереднім разом, хто, за словами дітей "переміг самого себе".
Впала роса. Карлики Карлі, Карі, Арі ловили коропів і раків. Русалка Руса несла купаву, корали. А на купині равлик. Піп коло кіп картопельку пропік. Малі теслі стукали молотками. Висіло сито не руками звито. Слово до слова – звучить рідна мова. Осінь іде і зливи веде. Сів Карпо на колоду та й упав у воду. Дрова рубали два дроворуби. Яка яблунька такі і яблучка. Ластівка день починає, а соловей кінчає. Уві сні сміється киця. Киці, бач, криниця сниться, не з водою, а така, де по вінця молока. Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню. В кущах вітрище свище, гуляє морозище. Цвіте черемха у гаю. Цвіте весна в моїм краю. А я малюю все навкруг – зозулин гай, квітучий луг. У моїй наївній мрії – мир, а не руїни. Мій рідний край, моя земля велика-превелика. Україна - рідний край. Поле, річка, зелен гай. Любо стежкою іти. Тут живемо я і ти.
Ці речення для початкового етапу. А для 4-класників вже такі речення:
В Японії вчені готують до випуску пристрій для читання електронних книг. Електронний «папір» нового покоління не буде просвічуватись, як на рідкокристалічних моніторах. Екран цього пристрою не буде мигати, - обіцяють винахідники. Електронна «читалка» буде півтора сантиметра в товщину. Вчені працюють над створенням еластичних дисплеїв, які можна буде згорнути в трубочку. І снують програми-ремонтники, що «лікують» інформацію на поверхні вінчестера. Програми, які вміють «лікувати» вінчестер звуть утилітами. Лінус Торвальдс створив операційну систему Лінукс, коли був студентом університету….
і подібні
Думаю, що кожному вчителеві буде нескладно створити власну колекцію завдань.
Література
1. Н. Винокурова Кращі тести на розвиток творчих здібностей \ М. - АСТ-ПРЕС -1999.
2. А.А.Ткаченко Логічні вправи для розвитку мови Альбом дошкільника \ М. - Прометей Книголюб. -2001.
3. Ільєнко А.А. Завдання по вивченню текстового редактора \ Інформатика і освіта 3\2002, М.- стор. 12-18
Немає коментарів:
Дописати коментар