26.08.10

Технології, що визначають майбутнє

Міжнародний консорціум New Media Consortium (NMC) опублікував звіт, присвячений комп'ютерним технологіям, які будуть визначати обличчя освіти в найближчому майбутньому. На думку NMC, таких технологій шість.

1. Мобільні технології. (Mobile Computing). Останні роки ознаменувалися зростанням мобільних технологій - смартфонів, комунікаторів, нетбуків, ноутбуків. Все більш доступними стають не тільки самі ці пристрої, а й можливість їх підключення до інформаційних мереж. Крім, власне, пристроїв, з'являється все більше програмного забезпечення й сервісів для організації особистої інформації (Evernote, Nozbe, Wesabe, Triplt), засобів спільного доступу до інформаційних ресурсів (Dropbox, CalenGoo). В значній мірі бум мобільних технологій сприяв поширенню соціальних мереж. Мобільні пристрої ефективно вбудовуються в навчальний процес там, де добре організовані мережеві сховища освітніх ресурсів та взаємодія викладачів та учнів.



2. Відкритий контент (Open content). Все більше і більше освітніх установ - шкіл і університетів - у всьому світі відкривають зміст своїх курсів для всіх бажаючих. Змінюється і ставлення найбільш прогресивних наукових навчальних закладів до власного контенту. Імператив "сховати, щоб не вкрали" змінюється зараз іншим - "Зробити доступним, щоб довести свою необхідність". Ініціатива Массачусетського технологічного інституту, що виставив сотні своїх курсів у відкритий доступ, виявилася затребуваною - і багато інших університети пішли цим шляхом. В значній мірі цьому сприяє і розповсюдження вільних ліцензій Creative Commons, Science Commons і Academic Commons.

Це відображає сучасну тенденцію, пов'язану зі зростанням ролі процесу навчання, порівняно з самим навчальним матеріалом, і формуванням таких навичок, як пошук, оцінка та інтерпретація інформаційних ресурсів. Навколо центрів, що розробляють і роблять доступним вільний контент, складаються навчальні співтовариства (communities of practice). Прикладом такого підходу є проект Британської відкритого університету "Open Learn". У рамках цього проекту до будь-якої з навчальних груп, що працюють над вивченням відкритого контенту, що надається університетом, може приєднатися будь-який бажаючий. Ще одним полем розвитку освіти, побудованої на відкритому контенті, стають такі сервіси, як Diigo і Twine, направляючих вчителів та учнів до інформаційних ресурсів, найбільш затребуваним спільнотою.

3. Електронні книги (Electronic Books). Технології, на яких побудовано виробництво електронних книг вже досягло того моменту, в який кількість доступних текстів вимірюється вже сотнями тисяч. Незважаючи на те, що бум електронного книговидання відбувається буквально на наших очах, перші електронні книги з'явилися вже в 1970-х роках, в рамках проекту Гуттенберг. Сьогодні цей рух отримав новий імпульс з розвитком портативних носіїв електронних текстів. Сучасна електронна книга, така, як наприклад, Amazon KIndle, Sony Reader або Barnes and Noble Nook - це пристрій, який можна підключати до Інтернету, і на якому можна зберігати кілька тисяч текстів.

Завдяки переходу від паперових до електронних книг учень одержує можливість мати всі свої підручники на одному носії. Книги та наукові журнали стають доступними не тільки фахівцям, але і школярам. Крім компактності, електронні книги володіють ще однією важливою перевагою - з їх допомогою можна проводити пошук по тексту, і залишати в ньому електронні закладки. З їх допомогою можна також створювати, експортувати та надавати у спільне користування анотації текстів.

4. Доповнена реальність (Augmented reality). Цей технологічний напрямок передбачає створення комбінацій віртуальних і реальних об'єктів, які посилюють і створюють новий інформаційний вимір нашого сприйняття реальності. З точки зору освіти основною перевагою технологій доповненої реальність є перехід до моделі "навчання, побудованого на відкритті" (discovery based learning), яка містить великий потенціал з викладання предметів шкільного циклу.

Наприклад, в рамках проекту iTacitus передбачається створити реконструйовані картини історичних подій, що накладаються на географічні карти. Розробка новозеландських учених з Human Interface Technology Laboratory дозволяє трансформувати ескізи в тривимірні об'єкти і експериментувати з їх фізичними властивостями (подивитися на те, як це виглядає, можна у Youtube. Ще одним цікавим напрямком цієї області є створення "книг доповненої реальності". Прикладом може бути атлас (його розробкою займається німецька компанія Metaio), в якому традиційні плоскі карти забезпечені спливаючими тривимірними моделями географічних об'єктів.

5. Сенсорні інтерфейси (Gesture based computing). Після майже сорока років, протягом яких миша і клавіатура вважалися основними інструментами введення інформації, прийшла пора задуматися про майбутнє. Успіх Apple iPhone і Nintendo Wii показав значний інтерес користувачів до інтерфейсів, заснованих на природних людських жестах - натисканні на область екрану, проведенням пальцем по об'єкту, переміщення пристрою в просторі і т.д. Ідея використання природних людських рухів для введення інформації веде до появи цілого класу альтернативних пристроїв. Дуже ймовірно, що поява інтерфейсів нового типу призведе до розробки нових освітніх моделей взаємодії людини з комп'ютером. У школах вже почали з'являтися сенсорні дисплеї Microsoft Surface, що дозволяють одночасну взаємодію багатьох користувачів.

6. Візуалізація даних (Visual data analysis). Надання статистичної інформації у відкрите користування - це вимога часу, якої дотримуються не тільки незалежні організації, але й уряди. Для обробки та візуального представлення цих даних з'являється все більше сервісів - таких, як Gap minder, Many Eyes, Wordle, Flowing data. Змінюється і роль засобів візуалізації в освіті. З традиційної ілюстрації, що пасивно сприймається, вони перетворюються в активно використовувані учнем інструменти навчання. Моделі складних процесів квантової фізики, органічної хімії, медицини, економіки - ось лише кілька прикладів того, де можуть використовуватися сучасні засоби візуалізації в навчальному процесі.

Кожна з цих технологій докладно описані в тексті доповіді.

Джерело

Немає коментарів:

Дописати коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...