Впровадження в загальноосвітніх навчальних закладах сучасних комп'ютерів і програми "Інформатика, 10-11 класи" (автори: М. Жалдак, Н. Морзе, Г. Науменко), 2002, рекомендованої Міністерством освіти і науки України, проводиться в умовах, які стримують цей процес. Серед них такі:
- відсутність методики викладання інформатики;
- відсутність підручників, які б відповідали "Програмі-2002";
- відсутність тренажерів, навчальних програм тощо;
- викладання інформатики непідготовленими вчителями.
Викладання інформатики, за браком спеціалістів, доручають вчителям математики, фізики і навіть історії. Такий процес можна було б вітати, якби ці вчителі не переносили у викладання нового предмету традиційні методики викладання своїх предметів. Наприклад, тему "Windows" безглуздо викладати за тією ж методикою, що "Біном Ньютона" або "Переяславська рада". Є приклади, коли інформатику весь урок читають всьому класу (?) у вигляді лекції (?) при вимкнутих комп'ютерах, опитування одного (?) учня проводиться біля дошки або з місця при бездіяльності інших учнів. Зустрічається зменшення встановленої "Програмою-2002" кількості годин з 2 до 1 год. на тиждень.
Застосування традиційних методів робить неможливим виконання насиченої "Програми-2002". Вчителі ведуть викладання предмета фрагментами, учні одержують поверхневі і неповні знання та навички з основ інформатики та обчислювальної техніки.
Проблему можна вирішити, впровадивши проведення уроків інформатики за методикою, яка базується на використанні комп'ютерів у навчальному процесі, що дозволить інтенсифікувати заняття. Необхідні умови для впровадження такої методики:
* наявність не менше 10 сучасних комп'ютерів;
* проведення уроків тільки по групах;
* не менше 2-ох уроків на тиждень в 10-их і 11-их класах;
* не більше 2-ох учнів за комп'ютером;
* безумовне виконання "Програми-2002";
* наявність посібників, що відповідають "Програмі-2002";
* друкований посібник у кожного учня.
1. Послідовність вивчення матеріалу
Послідовність розташування розділів у "Програмі-2002" не враховує те, що вчителів інформатики зобов'язують готувати учасників олімпіад з програмування, а це потрібно робити якомога раніше. Оскільки робота факультативів і гуртків, як правило, не фінансується, нічого не залишається іншого, як посилати на олімпіаду кращих учнів "з уроку". Тому вивчення розділу 9 "Основи алгоритмізації та програмування" краще перенести з 11-го в 10-ий клас.
Крім того, більшості учнів після закінчення школи знадобляться знання прикладного програмного забезпечення (Paint, Word, Excel, Access) та Internet, вивчати які краще в 11-ому класі, щоб випускники не встигли до закінчення школи забути потрібні знання та навички. Тому вивчення розділу 6 "Прикладне програмне забезпечення загального призначення" краще перенести з 10-го в 11-ий клас.
Уроки розділів 5 і 7 "Прикладне програмне забезпечення навчального призначення" повинні проводити вчителі-предметники, для того їх вчать на відповідних курсах. На цих уроках добре було б виконувати реферати, курсові і наукові роботи з різних предметів з пошуком інформації в Internet. Очевидно, що таку роботу можуть виконувати підготовлені учні і тому її потрібно планувати в кінці 2-го року вивчення інформатики.
Оскільки "Програма-2002" дозволяє міняти послідовність вивчення її розділів із збереженням назв, змісту і кількості годин, з огляду на вищезгадані обставини вивчення інформатики краще проводити у такій послідовності:
1-й рік (70 год. в рік, 2 год. на тиждень)
1. Вступ. Інформація та інформаційні процеси (4 год.);
2. Інформаційні системи (6 год.);
3. Операційні системи (9 год.);
4. Основи роботи з дисками (3 год.);
9. Основи алгоритмізації та програмування (48 год.).
2-й рік (70 год. в рік, 2 год. на тиждень)
6. Прикладне програмне забезпечення загального призначення (42 год.);
Основи роботи з дисками (2 год.);
8. Глобальна мережа Internet та її можливості (18 год.);
5,7. Прикладне програмне забезпечення навчального призначення (8 год.);
Примітка: для вирівнювання кількості 70 годин в рік рекомендується тему "4. Основи роботи з дисками" розділити на 3 год. – 1-й рік і 2 год. – 2-й рік вивчення.
2. Методика проведення уроків інформатики
Згідно вимог "Програми-2002" заняття з інформатики в 10-11 класах рекомендується проводити 2 уроки на тиждень і тільки по групам. Клас ділиться на дві групи, але не менше 8(!) учнів у групі згідно наказу МоіН України від 20.02.2002 року № 128.
Бажано проводити два уроки інформатики підряд. Для проведення уроків інформатики можна скористатися основами осмислювально-концентрованого навчання:
На 1-му уроці (непарний урок згідно календарного планування):
- Перші 20 хвилин при вимкнених комп'ютерах вчитель проводить пояснення нового матеріалу, на дошці записує "Що задано додому".
- На початку наступних 25 хвилин уроку вмикаються комп'ютери і учні самостійно працюють на комп'ютері для закріплення нового матеріалу. Вчитель тим часом займається з тими учнями, які не засвоїли певних положень нового матеріалу, щоб і вони змогли приєднатись до роботи на комп'ютері.
На 2-му уроці (парний урок згідно календарного планування):
- Перші 20 хвилин уроку за допомогою комп'ютерного тестування проводиться перевірка знання матеріалу, заданого додому на попередньому уроці. Кожен(!) учень одержує 1-у оцінку.
- На початку наступних 25 хвилин вчитель проводить пояснення до виконання вправи для закріплення теми 1-го уроку або підсумкової практичної роботи, роздає кожному учню індивідуальні завдання. Учні на комп'ютері виконують завдання. Після захисту завдання у вчителя кожен(!) учень одержує 2-у оцінку.
Будуть випадки, коли непарний урок треба проводити по методиці 2-го уроку (наприклад, урок 3.9. "Комплексна практична робота № 5" тощо), парний урок проводити по методиці 1-го уроку (наприклад, урок 6.2 "Створення малюнків" тощо).
Мистецтво організації уроку полягає у тому, щоб розумно завантажити учнів роботою, самому залишаючись вільним для контролю, допомоги окремим учням, прийому виконання заданих вправ, практичних робіт, комп'ютерних тестів. Можна, наприклад, запровадити метод самооцінювання, коли учень сам виставляє собі оцінку по кількості виконаних дій практичної роботи, а вчитель лише перевіряє об'єктивність цієї оцінки.
Учні, які достроково завершили і захистили завдання, до кінця уроку працюють з тренажерами, навчальними програмами, виконують додаткові завдання вчителя тощо. На уроках інформатики опитування окремого учня при бездіяльності інших не проводити, організовувати навчальний процес таким чином, щоб одночасно працювали всі учні, знання і навички кожного оцінювалися за індивідуальними завданнями.
"Щоб перемогти зло, треба його... дозволити". Під час виконання вправ, практичних робіт і комп'ютерного тестування слід дозволити учням користуватися будь-якою додатковою інформацією (посібник, зошит, шпаргалка, підказування, підглядування), але це не повинно допомагати: у кожного своє завдання, а час на виконання обмежений.
Учням, відсутнім з "поважної" причини (КВК, конкурси, змагання...) автоматично ставиться 1 бал олівцем в робочий журнал вчителя – здавай, коли знайдеш час. Але через 2 тижні олівцева оцінка повинна обводитись ручкою.
Після уроків в комп'ютерний клас вхід вільний – тренуйся, консультуйся, перездавай пропущені теми При такій методиці (і дисципліні!) цілком вистачає часу на виконання напруженої "Програми-2002".
Ніяких комп'ютерних ігор! Комп'ютерні ігри в школі – найвиразніша ознака безпорадності і низької кваліфікації вчителя інформатики. Крім того, завжди існує велика ймовірність через ігри заразити шкільні комп'ютери вірусами і вивести їх з ладу.
3. Посібники з інформатики
Посібники з інформатики для учнів повинні якомога точніше відповідати "Програмі-2002". Краще, якщо назва, нумерація і зміст розділів, а також перелік практичних робіт такі ж самі, як в рекомендованому поурочному плануванні. Матеріал у посібнику повинен дозуватися за принципом "Одна тема – один урок".
Якщо рекомендовані підручники з інформатики не відповідають наведеним вимогам, треба створити або запозичити потрібні посібники, тиражувати їх і розповсюджувати серед учнів в друкованому або електронному вигляді. Бажано використовувати розробки вчителів, які подаються на обласні ярмарки педагогічних ідей.
Ні в якому разі не диктувати конспекти, на це немає часу! Нерозумно заставляти учнів дряпати папір ручкою, коли поруч залишаються бездіяльними сучасні комп'ютери.
4. Вправи, практичні роботи, тести
Вправи, практичні роботи і тести виконуються на комп'ютері.
Вправи розробляються до кожної теми (крім розділів 1 і 2) для закріплення знань та навичок. Практичні роботи розробляються згідно вимог "Програми-2002" для проведення підсумкової перевірки (або атестації) знань та навичок з кількох тем. Вправи і практичні роботи повинні розроблятися з урахуванням директивних вимог до знань і вмінь учнів, а також 12-бальної системи оцінювання. Бажано, щоб вправи і практичні роботи складались із 6, 12 або 24 послідовних дій, щоб оцінювати роботу за принципом "скільки дій зробив – таку оцінку заробив". Тести розробляються до кожної теми без виключення і служать для поточної перевірки "Що задано додому".
5. Тренажери, навчальні програми, тестуюча система
Тренажери, навчальні програми, тестуюча система повинні бути прості, надійні і повно виконувати своє завдання. Добре мати різноманітні тренажери такого переліку:
* тренажер миші;
* тренажер клавіатури;
* тренажер редагування тексту.
Тренажери повинні мати індикатори, які б показували якісні показники виконання роботи: витрачений час, швидкість, бали тощо. Оцінювати виконання вправ на тренажерах можна за принципом змагання: у кого кращий результат, тому вища оцінка. Але треба мати на увазі, що нормативною швидкістю друкування для 10-го класу є 80 символів за хвилину.
Тестуюча система повинна бути відкритою для створення нових і редагування існуючих тестів, вибирати питання із базового тесту у випадковій послідовності, містити кілька варіантів правильних відповідей, бажано оперувати графічними об'єктами, забезпечувати зберігання результатів тестування, працювати у мережі.
Тестуюча система повинна оцінювати знання по 12-бальній шкалі відповідно до наказу № 341 МОіН України від 25.04.2001 р. (тут витяг з нього):
1 бал – до 20% правильних відповідей
2 бали – 20% - 29% правильних відповідей
3 бали – 30% - 44% правильних відповідей
4 бали – 45% - 54% правильних відповідей
5 балів – 55% - 64% правильних відповідей
6 балів – 65% - 74% правильних відповідей
7 балів – 75% - 79% правильних відповідей
8 балів – 80% - 84% правильних відповідей
9 балів – 85% - 94% правильних відповідей
10 балів – 95% - 99% правильних відповідей
11 балів – 100% правильних відповідей
6. Календарні плани
Календарні плани повинні відповідати рекомендованому поурочному плануванню курсу інформатики, вищевказаній послідовності вивчення розділів "Програми-2002" і мати колонки "Робота на комп'ютері" і "Задано додому".
Наприклад, календарний план може бути такий (тут його фрагмент):
Колонка "Робота на комп'ютері" містить назви вправ, практичних робіт, тестів, виконуваних на уроці, а також перелік тренажерів і навчальних програм.
Колонка "Задано додому" містить назви тем, які потрібно підготувати до наступного уроку, використовуючи рекомендовані посібники.
7. Впровадження методики
Впровадження пропонованої методики підтримується навчально-методичним комплексом засобів викладання інформатики в загальноосвітніх навчальних закладах, який розробили, впровадили і постійно вдосконалюють вчителі інформатики різних регіонів України відповідно до вимог "Програми-2002". Головне призначення комплексу – розвантажити вчителя і розумно завантажити учнів!
Засоби викладання інформатики (календарні плани, електронні варіанти посібників, збірники вправ і практичних робіт, тестуюча система з комплектом тестів, навчальні програми і тренажери) опубліковані на сайті WWW.ASPEKT-EDU.KIEV.UA.
Все, що можна записати на дискети, передати електронною поштою або скачати з вказаного сайту, тиражується БЕЗКОШТОВНО.
Література
Шестопалов Є.А. Посібник "Інформатика, базовий курс (варіант Windows), частина 1", – Шепетівка, "Аспект", 2003, 112 с.
Шестопалов Є.А. Посібник "Інформатика, базовий курс (варіант Windows), частина 2", – Шепетівка, "Аспект", 2003, 112 с.
Шестопалов Є.А. Посібник "Internet для початківця" – Шепетівка, "Аспект", 2003, 96 с.
Шестопалов Є.А. Збірник вправ, практичних робіт та комп'ютерних тестів з інформатики (електронний варіант) – Шепетівка, "Аспект", 2002.
Шост Д. М., Посібник "Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal." 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001, 160 с.
Програмне забезпечення
Wmouse – тренажер роботи з мишею, Шепетівка, “Аспект”, 2002
Key – тренажер роботи з клавіатурою, Шепетівка, “Аспект”, 2001
Wcorrect – тренажер редагування текстів, Шепетівка, “Аспект”, 2002
TestW – контрольно-діагностична система з комплектом тестів з інформатики та інших предметів для перевірки знань за допомогою комп'ютерного тестування, Шепетівка, “Аспект”, 2002
Немає коментарів:
Дописати коментар